سئو برای Mobile Content Strategy

سئو موبایل چیست؟ چگونه سایت را برای نسخه موبایل بهینه سازی کنیم؟ بلاگ ژاکت

سئو (SEO) در سال ۲۰۲۵ به شدت تحت تأثیر هوش مصنوعی (Artificial Intelligence – AI)، تغییرات در الگوریتم‌های گوگل و کم‌حوصلگی کاربران قرار گرفته است. الگوریتم‌های جدید گوگل روزبه‌روز هوشمندتر شده و تمرکز آن‌ها بر تجربه کاربری (User Experience – UX) و محتوای معنادار بیشتر شده است. روش‌های قدیمی سئو، مثل تولید مقالات طولانی، دیگر به‌تنهایی کافی نیستند، زیرا کاربران امروزی به دنبال پاسخ‌های سریع و کوتاه هستند. از طرف دیگر، نقش جستجوی صوتی (Voice Search)، ویدئو مارکتینگ (Video Marketing) و محتوای تعاملی (Interactive Content) در رتبه‌بندی سایت‌ها پررنگ‌تر شده است. برای ماندن در صدر نتایج جستجو، وب‌سایت‌ها باید خود را با سئو معنایی (Semantic SEO) و تغییرات رفتاری کاربران وفق دهند. آیا راهبردهای قدیمی سئو هنوز هم کاربرد دارند یا زمان آن رسیده که یک تغییر اساسی ایجاد کنیم؟ در ادامه به ۵ فکت مهم درباره سئو ۲۰۲۵ اشاره می‌کنیم که می‌تواند مسیر موفقیت شما را مشخص کند.

الگوریتم Mobile_First Index طراحی شده است که نسخه موبایلی یک وب سایت را به عنوان شاخص اول و نقطه آغازین برای شاخص بندی در نظر گیرد. این شرایط یعنی نسخه موبایلی یک وب سایت در رتبه بندی سایت، نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد. به همین علت الگوریتم Mobile_First Index کمک می کند تا کاربران بتوانند پس از جستجو در فضای وب، کیفیت بسیار بالایی از سایت های مورد نظر مشاهده کنند. این موضوع به خوبی می تواند اهمیت واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن وب سایت ها را برای شما نمایش دهد. سایت هایی که به صورت اصولی طراحی نشده اند و یا از طراحی قدیمی کماکان برخوردار هستند، نمی‌توانند خود را با صفحه نمایش های مختلف واکنش گرا نشان دهند. این شرایط در مبحث Mobile_First Index به صورت ناگهانی، ضربه‌ای اساسی به آنان وارد خواهد کرد.

در اینجا چند پلاگین مفید سئو موبایل وجود دارد که می توانید در سال 2024 از آنها استفاده کنید. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که سئو موبایل چیست، با اهمیت الگوریتم Mobile-First Index آشنا شده و در نهایت مهم ترین نکات و تکنیک های سئو کردن سایت برای موبایل را یاد گرفتیم. جدای از قالب بهینه نشده، یکی از چیزهایی که میتواند باعث آزار کاربران موبایلی و البته غیر موبایلی شود، صفحات پاپ آپ است! ببینید، گوگل نمیگوید که باز شدن صفحات پاپ به طور کلی چیز بدی است و در صورت مشاهده الزاما سایت تان جریمه شود. کاربران دیگر حوصله خواندن مقالات ۲۰۰۰ کلمه‌ای را ندارند، مگر اینکه ارزش خاصی ارائه کند.

معیارهایی مثل زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time)، نرخ پرش (Bounce Rate) و تعاملات کاربر (User Engagement) نقش بزرگی در رتبه‌بندی دارند. بهینه‌سازی Core Web Vitals، استفاده از طراحی موبایل‌محور (Mobile-First Design) و کاهش زمان بارگذاری صفحه (Page Load Speed) از ضروریات سئو در ۲۰۲۵ هستند. هوش مصنوعی داره شکل آینده سئو رو متحول می‌کنه و ابزارهای متنوعی برای ساده‌تر و مؤثرتر کردن فرآیندهای بازاریابی دیجیتال ارائه می‌ده. از تولید محتوا گرفته تا تحلیل عملکرد و بهبود تجربه کاربری، این تکنولوژی می‌تونه به شما کمک کنه تا همیشه یک قدم جلوتر از رقبا باشید. با به‌کارگیری ابزارهایی که معرفی شد، می‌تونید محتوای سئوی خودتون رو به سطح بالاتری برسونید. به طور خلاصه، بهینه سازی وب سایت شما برای سئوی موبایل به عوامل مختلفی نیاز دارد، از جمله اطمینان از سازگاری سایت شما با موبایل، امکان پیمایش آسان و اینکه همیشه تجربه کاربری مثبتی را ارائه می‌دهد.

به جای وارد کردن یک عبارت جستجو در جستجوی Google، شما به سادگی سؤال خود را بیان می کنید. اندازه عناصر قابل کلیک مانند دکمه‌ها و لینک‌ها را افزایش دهید تا کلیک‌کردن روی صفحه لمسی آسان‌تر شود. اگر از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای سایت خود استفاده می کنید، افزونه های متعددی در دسترس هستند که به طور خودکار محتوای شما را با داده های ساختاریافته علامت گذاری می کنند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. اما هر چه زمان می‌گذرد گویا صبر و تحمل کاربران را نیز با خود می‌برد؛ به نحوی که این روزها بعضی از تحقیقات ادعا می‌کنند که بیش از نیمی از کاربران بیشتر از 5 دقیقه منتظر لود شدن سایت شما نمی‌مانند.

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین مراحل در بهینه‌سازی محتوای سئو به‌شمار میره. با ابزارهای هوش مصنوعی می‌تونین کلمات کلیدی پربازدید و مرتبط رو پیدا کنین و به‌طور طبیعی تو محتوای خودتون استفاده کنین. این ابزارها با تحلیل جستجوهای آنلاین، بهترین کلمات کلیدی رو بهتون پیشنهاد میدن. یک ریدایرکت یا تغییر مسیر، بازدید کننده را از یک صفحه درخواست شده به صفحه دیگر هدایت می کند، زیرا صفحه درخواست شده منتقل شده یا حذف شده است. اگرچه اگر ریدایرکت به خوبی انجام شود، به یک تجربه کاربری خوب منجر می شود. اما هرچقدر از ریدایرکت ها بیشتر استفاده کنید، سرعت سایت شما کندتر خواهد بود و این برای سئو موبایل سایت شما خوب نخواهد بود.

؟ با مشخص کردن دقیق جامعه هدف کسب و کارتان خصوص در سئو سایت فروشگاهی و شناخت دقیق از پرسونای مخاطب هدف‌تان می‌توانید زودتر سیب چرخان بلند پروازی‌تان در آسمان مارکتینگ را نشانه بگیرید. در صورتی که وی سایت طراحی ریسپانسیو انجام شده باید از متا تگ Viewport Content در آن استفاده شود. در نتیجه به وسیله این تگ اندازه صفحه بر اساس اندازه دستگاه هر کاربری تغییر می کند. اگر این متاتگ در سایت برای سئو موبایل انجام نگیرد سایت به اشکال مختلفی در دستگاه های کاربران نمایش داده می شود. تمام اطلاعات مربوط به نام و مکان کسب‌وکار شما باید در ابرداده وب‌سایت شما قرار داده شود.

گوگل دیگر فقط به محتوا نگاه نمی‌کند، بلکه رفتار کاربران هنگام تعامل با سایت را نیز تحلیل می‌کند. عواملی مانند نرخ کلیک (Click-Through Rate – CTR)، زمان حضور در صفحه (Dwell Time) و نرخ پرش (Bounce Rate) همگی تأثیر مستقیمی بر رتبه سئو دارند. اگر کاربران خیلی زود سایت شما را ترک کنند، گوگل آن را نشانه‌ای از نامرتبط بودن محتوا تلقی می‌کند. علاوه بر این، الگوریتم Google Page Experience که بر روی تجربه کاربری (User Experience – UX) متمرکز است، بررسی می‌کند که آیا کاربران تجربه‌ای مثبت از سایت شما دارند یا نه. سایت‌هایی که محتوای گیرا، خوانایی بالا و فراخوانی به اقدام (Call to Action – CTA) واضح دارند، کاربران را بیشتر درگیر می‌کنند و رتبه بهتری کسب خواهند کرد. همچنین، تحلیل رفتار کاربران با ابزارهایی مانند Google Analytics 4 (GA4) می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره چگونگی بهینه‌سازی صفحات ارائه دهد.

از آنجا که دنیای ما به طور فزاینده ای مبتنی بر تلفن همراه می شود، ضروری است که سایت شما موبایل فرندلی یا سازگار با موبایل باشد. اگر سایت شما در دسترس کاربران موبایل نباشد، شما می توانید به راحتی رتبه بندی مناسب در موتورهای جستجو را از دست بدهید و بنابراین درآمد خود را از دست خواهید داد. بنابراین، باید تمام توان خود را به کار ببرید تا نسخه موبایل سایت خود را بهتر کنید. احتمالا شما هم قبول دارید که دستگاه های تلفن همراه به بخشی ضروری از زندگی ما تبدیل شده اند. در مورد رتبه بندی موتورهای جستجو، سئوی موبایل به تنهایی می تواند ورودی و وضعیت رنکینگ صفحات وب سایت شما را بهبود ببخشد یا نابود کند.

تیم فعال در مجموعه یک محتوا متشکل از چندین متخصص سئو می تواند به شما در این زمینه کمک کند. خزنده گوگل ابتدا نسخه موبایل سایت‌ها را بررسی می‌کند و سپس نسخه دسکتاپ را بررسی می‌کند. اکثر کاربران وب از طریق موبایل به سایت مراجعه می‌کنند و بهینه سازی نسخه موبایل سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله به نکاتی اشاره کردیم که در بهبود تجربه کاربری موبایل برای کاربران و همچنین موتورهای جستجو می توانند به شما کمک کند. در واقع بعد از انتشار این الگوریتم، گوگل اولویت رتبه بندی را به نسخه موبایل سایت ها داد. به این معنی که اگر سایت تان برای نمایش در نتایج جستجوی کاربران موبایلی بهینه نشده، ضربه بزرگی میخورید چون احتمالا قرار نیست رتبه خوبی چه در نتایج جستجوی موبایلی و چه رایانه بگیرید.

با رعایت این اصول و تمرکز بر عناصر کلیدی هرم، می‌توان به بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر دست یافت. پاپ آپ‌ها می‌توانند تجربه‌ای خسته‌کننده برای کاربران تلفن همراه ایجاد کنند و در نتیجه با تلاش کاربران برای بستن آن‌ها، نرخ پرش بالاتری را به همراه داشته باشند. بهتر است از پنجره‌های بازشو به‌کلی در دستگاه‌های تلفن همراه خودداری کنید تا تجربه مروری روان و لذت بخشی در سایت خود برای کاربران داشته باشید. در دنیای سئوی موبایل، سرعت صفحه یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. به دلیل محدودیت‌های سخت افزاری و اتصال، سرعت صفحه در دستگاه‌های موبایل حتی مهم‌تر از دسکتاپ است.

به عنوان مثال اگر شما وب سایت خود را در گذشته توانسته اید برای موبایل بهینه سازی کنید، پس از گذر از این الگوریتم، تغییر چندانی در رتبه بندی مشاهده نخواهید کرد. در واقع مهمترین هدف از طراحی الگوریتم موبایل ایندکس، کسب رضایت کاربران از وبگردی با استفاده از موبایل محسوب می شود. با وجود این که پیش از این شاخص اصلی برای رده بندی کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار می گرفت، با طراحی این الگوریتم نسخه موبایلی هر وب سایت بیش از پیش مورد توجه گوگل قرار گرفته است. به عنوان مثال اگر سایت شما بتواند به خوبی در تلفن‌های هوشمند بارگیری شود و سرعت لود صفحات آن مناسب باشد، با استفاده از این الگوریتم می توانید جایگاه خود را در رتبه بندی ارتقا دهید. علاوه بر این این الگوریتم به بهترین شکل با بررسی تجربه کاربری یا UX می تواند برای رتبه بندی وب سایت ها شرایط مختلفی را در نظر گیرد.

در اینجا یک چک لیست مفید سئوی موبایل برای سئوکاران و صاحبان وب سایت آورده شده است. اگر یک کسب و کار محلی یا کسب و کار کوچک دارید، باید برای موبایل بهینه سازی کنید. برای چی ؟ پاپ آپ ها در یک وب سایت برای کاربران مفید نیستند زیرا محتوا به راحتی قابل دسترسی نیست. در این راهنمای رایگان شما برخی از نکات و تکنیک های آن را کشف خواهید کرد SEO از وب سایت های تلفن همراه که در سال 2024 عالی کار می کنند. دیگر زمان آن است که به سراغ موضوع اصلی رفته و نحوه سئو کردن سایت برای موبایل را به شما توضیح بدهم. تگ عنوان اولین بخش از سایت شما است که کاربر آن را در نتایج جستجو می بیند.

بهینه بودن حجم این عناصر بصری باعث می‌شود سرعت بارگذاری وب‌سایت بالاتر رفته و در نتیجه تجربه کاربری رضایت‌بخشی ایجاد شود. درگذشته، همه دستگاه‌های تلفن همراه نمی‌توانستند از CSS، جاوا اسکریپت یا همه انواع تصاویر پشتیبانی کنند. این روزها اکثر دستگاه‌ها می‌توانند این عناصر را نمایش دهند و بنابراین نباید آن‌ها را مسدود کرد زیرا گوگل می‌خواهد آن‌ها را برای دسته‌بندی شناسایی کند و این یک اصل مهم در سئو موبایل است. این الگوریتم باعث می شود که وب سایت ها برای کاربران موبایل بهینه تر شوند و در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با موبایل، رتبه بهتری کسب کنند. اطمینان حاصل کنید که سایت موبایل شما کاملاً در دستگاه های تلفن همراه قابل خواندن است. از دستگاه های مختلف برای بررسی منظم بودن تایپوگرافی استفاده کنید و در صورت لزوم، برای بهبود سئو موبایل سایت خود، تغییراتی ایجاد کنید.

شما با دریافت وقت مشاوره از آژانس تبلیغاتی نکسوس، می‌توانید استراتژی‌های سئو با بهترین قیمت استفاده کنید. این استراتژی‌ها باعث می‌شود تا سودآوری و بولد شدن برند شما در سئو موبایل افزایش یافته و محتوای شما جزو لینک‌های برتر گوگل قرار بگیرد. قبلا هم گفته ام که نرخ کلیک در کنار نرخ پرش و زمان ماندگاری از عامل های مهم رتبه بندی سایت هستند. منظور از نرخ کلیک، تعداد کلیک کاربران در صفحه اول نتایج جستجو در مقابل کل کاربرانی است که سایت شما را مشاهده کرده اند. همانطور که در عکس هم پیداست، آمار و محبوبیت جستجوی موبایلی رو به رشد است.

به طور خلاصه میتوانید با کمک افزونه وردپرسی AMP این قابلیت را در سایت تان فعال کنید. اگر کار با گوگل آنالیتیکس را بلد باشید، میتوانید بفهمید که نرخ پرش کاربران موبایلی در هر صفحه از سایت شما چقدر است. این یعنی چند درصد از کاربران موبایلی به محض ورود به صفحه سایت شما، از آن خارج میشوند. نکته شماره یک برای بهینه سازی سرعت سایت موبایل شما این است که روی میزبانی وب بهتر سرمایه گذاری کنید. بسیاری از سایت ها بر روی هاست های مقرون به صرفه ای اجرا می شوند که فضای زیادی از سرور را با سایر وب سایت ها به اشتراک می گذارند که می تواند باعث کند شدن سرعت سایت آنها شود.

اگر می‌خواهید انیمیشن یا ویدیو را به صفحه اضافه کنید، حتماً به‌جای آن از HTML5 استفاده کنید. با در نظر گرفتن این عوامل، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا سئوی موبایل برای هر وب‌سایت و برندی مهم است. سایت شما امروز ممکن است در صفحه اول گوگل جا خوش کند؛ اما روز بعد سایت دیگری با سئوی قوی‌تر روی کار می‌آید و جای آن را می‌گیرد. بعلاوه، هر زمان که صفحه جدیدی را به سایتتان اضافه می‌کنید، باید به طور جداگانه آن را سئو کنید. (اگر بخواهیم صادق باشیم، کار از لنگیدن هم گذشته است!) چنین وبسایتی در عمل هیچ کاربردی برای کاربران گوشی‌ موبایل ندارد. متأسفانه، دسکتاپ فرندلی بودن سایت شما به‌خودی‌خود تضمین نمی‌کند که موبایل فرندلی هم باشد.

اگر قبلاً نوعی از نسخه سایت تلفن همراه را راه‌اندازی کرده‌اید، قبل از ادامه، تست Google’s Mobile Friendly Test را امتحان کنید. تفاوت اصلی بین سئو موبایل و سئو دسکتاپ در نحوه نمایش صفحات وب بر روی دستگاه‌های مختلف است. سئو برای موبایل با توجه به صفحه نمایش کوچک‌تر و ویژگی‌های متفاوت تلفن همراه، متفاوت از سئو دسکتاپ عمل می‌کند و نیازمند روش‌ها و استراتژی‌های خاصی برای بهینه‌سازی است. UI یا طراحی رابط کاربری یکی از زیرمجموعه های UX محسوب میشود و به ظاهر وب سایت شما اشاره دارد. با توجه به اینکه صحبت از سئوی موبایل است، باید مطمئن شوید کاربران موبایلی حین ورود به سایت و مطالعه مطالب، با هیچ مشکلی روبرو نیستند. مثلا اینکه فونت متن ها برای شان بزرگ باشد، رنگ صفحه چشم شان را اذیت کند، تصاویر بزرگ مجبورشان کند مدت زیادی صفحه را به پایین اسکرول کنند و… .

طراحی ریسپانسیو، محتوای با کیفیت و با توجه به نیازهای کاربران موبایل، بهبود سرعت و کاربری وب‌سایت را بهبود می‌بخشد. در سال ۲۰۲۵، محتوای استاتیک (Static Content) دیگر جذابیت گذشته را ندارد و کاربران به دنبال محتوای تعامل‌پذیر (Interactive Content) هستند. این محتواها به کاربران اجازه می‌دهند که در فرآیند یادگیری و کسب اطلاعات شرکت کنند، به جای اینکه فقط به خواندن متن بسنده کنند. الگوریتم‌های گوگل محتواهای تعاملی را ترجیح می‌دهند، زیرا کاربران تمایل بیشتری به تعامل با این نوع محتوا دارند. همچنین، محتوای گیمیفای (Gamified Content) که شامل المان‌های بازی‌وار (Gamification Elements) است، می‌تواند باعث افزایش تعامل کاربران شود. سایت‌هایی که از ابزارهای محتوای تعاملی استفاده می‌کنند، معمولاً نرخ پرش پایین‌تر و نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالاتری دارند.

راهکارهای مختلفی برای این که نسخه موبایل سایت را بهینه سازی کنید پیش روی شما قرار خواهند گرفت. در نخستین گام و قبل از هر عملی باید با بررسی وب سایت خود در گوشی‌های هوشمند بتوانید ایرادات احتمالی را شناسایی کنید و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید. بدون تردید نداشتن نسخه موبایل سایت و ریسپانسیو نبودن آن به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات می‌تواند در مسیر شما برای بهبود کسب و کار قرار گیرد. فاکتورهای مختلفی را برای طی کردن این پروژه می توانید در نظر داشته باشید. سئوی موبایل فرآیند بهینه سازی وب سایت شما، در درجه اول برای بهبود ظاهر و رتبه بندی جستجوی دستگاه های تلفن همراه است.

اما در عین حال ممکن است با قرمز کردن آدرس بعضی از صفحات، به شما اطلاعاتی در مورد اینکه فونت این صفحه برای کاربران موبایلی نامناسب است یا طراحی اش با مشکل روبرو شده، بدهد. در روش اول و البته قدیمی، سایت به محض ورود کاربر، دستگاه او را تشخیص میدهد. در ادامه اگر کاربر با رایانه وارد شده باشد او را به آدرس اصلی سایت میبرد و اگر با تلفن همراه باشد، آدرس جدیدی برای او باز میکند که در آن همان صفحه مختص کاربران موبایلی ساخته شده. Viewport عرض صفحه را برای دستگاه مورد استفاده برای مشاهده آن تعیین می کند. با تعیین یک نمای صحیح، مطمئن می شوید که بازدیدکنندگان با دستگاه های خاص نسخه مناسب سایت شما را دریافت می کنند. عدم انجام این کار را ممکن است باعث شود سایت دسکتاپ به یک کاربر گوشی هوشمند با صفحه نمایش کوچک نشان داده شود.

Core Web Vitals (CWV) معیارهای سرعتی هستند که Google از آنها برای درک نحوه تجربه کاربران از یک صفحه وب استفاده می کند. این به سادگی سرعت، پاسخگویی و ثبات بصری وب سایت ها را اندازه گیری می کند. هنگامی که کلمات کلیدی خاص جغرافیایی را شناسایی کردید، آنها را در عنوان وب سایت، توضیحات متا، تگ های هدر و کپی بدنه خود قرار دهید. در این مقاله ما بیشتر به موضوع روش های بهینه سازی سئو موبایل می‌پردازیم. به این ترتیب کاربر موبایل وارد صفحه ای مشابه میشود که فقط آدرس متفاوتی داشته و برای کاربران موبایلی ساخته شده. اصولا با توجه به مشکلات مختلف از جمله احتمال به وجود آمدن مشکلات سئو، پیشنهاد به استفاده از این روش نمیشود.

نکات مهم طراحی نسخه موبایل وب سایت ، ایجاد یک سایت موبایلی جداگانه از سایت دسکتاپ بسیار اهمیت دارد زیرا تلفن‌های هوشمند و استفاده از آن‌ها رو به افزایش است. این امر می‌تواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند و تاثیر مثبتی بر سئو موبایل داشته باشد. از آنجایی که بیش از نیمی از مردم جهان برای بازدید از سایت‌ها از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند، ایجاد یک سایت موبایلی جداگانه ضروری به نظر می‌رسد. همچنین محتوای سایت موبایلی باید با توجه به نیازها و شرایط تلفن‌های هوشمند طراحی شود. این محتوا باید ساده‌تر، کوتاه‌تر و بهینه‌شده برای نمایش در دستگاه‌های کوچک باشد.

شما می توانید از ابزار ممیزی سایت Semrush برای یافتن بهترین امتیازات ضروری وب استفاده کنید. طیف گسترده ای از دستیارهای جستجوی صوتی وجود دارد که افراد از آنها استفاده می کنند، مانند سیری در آیفون، الکسا و غیره. علاوه بر این، 65 درصد از افراد 25 تا 49 ساله روزانه با دستگاه های صوتی خود (PwC) صحبت می کنند. آیا می دانستید که 52 درصد از مردم هنگام رانندگی از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟ (شبکه های اجتماعی امروز). آنها همچنین یکی از مهم ترین عوامل در تعیین اینکه آیا کسی روی لینک شما کلیک می کند یا خیر، هستند. اگر هنوز از آن استفاده نمی کنید، از پلتفرم وردپرس خود میزبان برای وب سایت خود استفاده کنید.

اگر از وردپرس استفاده می کنید، به احتمال زیاد سایت شما از قبل ریسپانسیو بوده و می تواند با همه صفحه ها سازگار باشد. اطمینان حاصل کنید که سایت شما در ابزارهای توسعه دهنده گوگل کروم چگونه مقیاس بندی می شود. اگر مقیاس آن درست نیست، باید درمورد رفع آن با توسعه دهنده وب خود صحبت کنید. در دنیای پرسرعت امروزی، ما برای همه چیز صبر و حوصله‌مان را از دست داده‌ایم؛ از جمله برای جستجو کردن در اینترنت. بر طبق تحقیقی که تیم تحقیقاتی زونا انجام داده است، کمتر کاربری بیشتر از 8 ثانیه منتظر لود شدن یک سایت می‌ماند.

این نشان می‌دهد که رفتار کاربران به شدت تحت تاثیر تلفن همراه است و بهینه‌سازی وب سایت برای موبایل برای جلب توجه و رضایت کاربران بسیار حیاتی است. این شرایط موجب می شود در مبحث دیجیتال مارکتینگ، بهینه سازی سایت یا سئو برای موبایل از اهمیت بالایی برخوردار باشد. با توجه به این شرایط، مدیران وب سایت ها و دیجیتال مارکترها از استراتژی های مختلف برای بهینه سازی و سئو سایت خود بهره خواهند برد. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence – AI) دیگر فقط یک ابزار کمکی برای سئو نیست، بلکه به بخش اصلی آن تبدیل شده است. الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning – ML) در گوگل مانند RankBrain و BERT به شدت بهبود یافته‌اند و اکنون می‌توانند زمینه (Context) و منظور واقعی (Intent) جستجوهای کاربران را بهتر درک کنند.

اگر قبلاً از این موضوع آگاه نبودید، Google اکنون از الگوریتم Mobile-First Index  استفاده می‌کند، جایی که عمدتاً از نسخه تلفن همراه محتوا برای ایدکس و رتبه‌بندی استفاده می‌کند. تا زمان نگارش این مقاله، درصد کاربرانی که در سراسر جهان جستجوهای اینترنتی را با دستگاه تلفن همراه انجام می‌دهند، 55 درصد توسط StatCounter و 61 درصد توسط Perfect گزارش‌شده است. قبل از شروع به کار بر روی سئو موبایل خود، باید تست قابلیت استفاده از تلفن همراه را در گوگل انجام دهید تا ببینید از کجا باید شروع کنید. در طول کار خود، باید آزمایش موبایل فرندلی را ادامه دهید تا ببینید آیا پیشرفت می کنید. اگر سایت شما بهینه شده است، باید این موضوع را به گوگل بگویید تا بررسی و نمایه سازی شود. اگر محتوای کمتری در سایت موبایل خود ارائه دهید، برای دستیابی به یک رتبه خوب مشکل خواهید داشت.

علاوه بر این انتخاب حداقل سایز ۱۴ برای فونت مطالب و عدم بهره گیری از رنگ های نامتوازن از مهمترین نکات در این زمینه عنوان می شوند. خزنده های گوگل سایت‌های اینترنتی را ابتدا از طریق موبایل خزش می‌کنند، به این موضوع mobile first indexing می‌گویند. بیش از 80% جستجوهای گوگل از طریق موبایل انجام می‌شود و اگر سایت شما تجربه کاربری مناسبی در موبایل نداشته باشد، نتیجه مناسبی از سئو نخواهید گرفت. سرعت و عملکرد وب سایت خود را بهینه کنید تا از تاخیر‌های آزاردهنده در دستگاه‌های تلفن همراه جلوگیری کنید. نکته مهم اینجاست که این صرفا مربوط به سایت ما نیست و نزدیک به 4 یا 5 سال است که در کل سطح وب آمار مخاطبان موبایلی از کاربران رایانه بیشتر شده. بنابراین عملا امروز عدم آشنایی با سئوی موبایل یا همان mobile seo میتواند فرصت های زیادی را از شما و کسب و کارتان بگیرد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری